maandag 23 augustus 2010

Tour door Ghanaaaaaaaaaaa

Halloooooooo,

Donderdag 12 aug ben ik naar de markt geweest om vals haar te kopen en ook stof.
Die dag heb ik mijn haar laten vlechten zodat ik er toch wat Afrikaans uitzie. Ik ben ook naar de kleermaker geweest en zij heeft kleedjes voor me gemaakt met de stukken stof die ik kocht op de markt. En ik moet zeggen ik ben best tevreden met het resultaat.

Vrijdag zijn Elise en Veerle (beiden van BelgiE) aangekomen in Koforidua. Zij gaan samen met mij en mijn gastbroer op tour door Ghana.
Vrijdag zijn we Fufu gaan eten, dat is het gerecht in Ghana dat ik het liefste eet, al is het wel niet te vergelijken met Belgische frieten. In de namiddag zijn we naar de Boti falls, Ubrella rock, Akaa falls en een plantentuis geweest. Savonds zijn we dan even langsgeweest bij de kerk. We moesten onze zegen krijgen om op reis te gaan want anders zouden er slechte dingen gebeuren. Savonds zijn we naar Chris Cafe geweest waar we frietjes hebben gegeten

Zaterdag stonden we op om half 5 omdat Michael ons had gezegd dat we moeten vertrekken om 6u. Wat bleek om 6u sliep de Michael nog. Dat is Ghana, in Afrika hebben ze geen besef van de tijd. Uiteindelijk verlieten we het huis om half 8. eerst moesten we nog eens langs bij de kerk. We brachten een bezoek aan de vrouw die de kerk leidt. We moesten allen samen bidden zodat er ons niets zou overkomen tijdens de tour. Best grappig. Om half 9 waren we dan eindelijk in het station en vertrokken we naar Accra. In accra bezocht in Kwae Nkrumah Mausoleum en Memorial park (museum over de president) WEB du Memorial Centre en Centre for national culture arst. Het laatste was echt fantatisch. dat is een grote markt waaribj je allerlei traditonele dingen kan kopen. Echt prachtig en dat alles tegen een belachelijke lage prijs!!
Savonds zijn we dan doorgereden naar Cape coast, een van de bekendste plaatsen in Ghana.
Daar aangekomen bleek dat ons hotel overboekt was wwardoor we een anders moest zoeken>

De volgende dag aten we ons ontbijt op het strand. Een aantal mannen waren bezig met het net uit de zee te trekken. Wij hebben even geholpen, alles voor de foto he. Daarna zijn we naar een andere plaatrs geweest me allemaal visserboten. daar krgen \we de kans om in zon visserboot op zee te varen. We hebben dan ook in de zee gezwommen. daarna zijn we doorgereden naar Kakum National park. Dat is nen jungle waar allerlei dieren zitten. Je hebt daar een gigantisch grote hangbrug over de jungle en ge kunt daar dan op lopen. We zijn daarna naar Hans cottage geweest, een plaats me krokodillen en je kan die dan aanraken, spannend e.
Daarna zijn we naar Elmina Castle en Cape coast Castle geweest. Dit zijn slavenkastelen, een heel gruwelijke geschiedenis maar wel heel interessant. ROnd 5 u waren we klaar en dan reden we terug naar Kakum want deze nacht bleven we in de jungle slapen. We hebben daar ons eigen eten klaargemaakt en snacht zijn we dan in de jungle gegaan op zoek naar dieren. Echt spannend want je hoort allerlei geluiden en de jungle is dicht begroeid en jij loopt daar da met u zaklampje.

Maandag reden we daar Naar Assin Fossu. We gingen naar de Village. Wat bleek de helft ven mijn gastfamilie woont daar. de village wil zeggen dat een klein dorpje waar ze leven in hutten zonder elelktriciteit. IN de namiddag zijn we dan gaan jagen. ik heb krabben gevangen. We hebben ook een soort van maden die op wormen lijken uit een boom gehaald. En savonds kregen we die wormen dan voorgeschoteld. Ik heb er 1 gegeten. Ik moet zeggen de smaak is niet vies maar ik kon er gewoon niet van eten omdat ik er constant aandacht dat het wormen waren die smiddags op ons hand kropen. die avond hebben we alle drie zeeeeeeeeeer weinig gegeten. Snachs zijn we dat terug gaan jagen maar we hebben niets gevangen maar ik heb wel een foto van ik met het geweer. Snachts heeft het gegotoen, zel even paniek want de wegen naar de village zijn slecht en als het regent rijden eer geen buussen meer maar gelukkig was er dinsdag een bus die ons naar het centrum bracht,

We namen een bus naar Kumasi , dar gin ik naar de zoo, ok heel anders dan hier. Die beesten hun kooien xzijn echt veel te klein. IK ben ook naar het cultureel centrum geweestwwar ik frieten kon eten en daar hebben we een museum bezocht over de geschiedinis van de Ashantis. We zijn dan ook naar het Milair museum geweest.

Savonds zijn we dan nog door gereden naar Brong Ahofo region. We sliepen die nacht best in een mooi hotel. woensdag bezochten we dan Boabent Fiema Monkey sancuary, echt heel leuk, die apen lopen achter u en dan kunt ge die bananen geven en die eten dat uit u hand. In de namiddag gingen we naar Kintampo Waterfalls. echt prachitg en we zijn dan in de watervallen gaan zwemmen. De steentjes deden wel soms pijn aan de voetjes. Rond 3u vertrokken we dan naar Tamale, een grote stad in het noorden. Savonds zijn we dan nog even naar de markt geweest.

We konden wat uitslapen, aleja tot half 8. We waren toch goed uitgeslapen. In de voormiddag zijn we naar de markt geweest en alledrie kwamen we met een volle rugzak terug. In de namiddag gingen we dan naar het busstation, wachten op de bus naar Mole National park. Die bus is nooit gekomen omdat de baan naar Mole blijkbaar heel slecht was. Alle drie vonden we dat toch wel heel jammer omdat we nu niet op Safari konden gaan en we hadden daar zoooooooooooo naar uitgekeken. Savonds namen we dan de bus naar Boglatanga. Dat is echt heel diep in het noorden van Ghana, bijna tegen de grens van Burkina Faso.
We hebben geslapen in een guest house. We kregen en kamer van 24 personen ofzo en daar sliepen we dan met ons drietjes in want jongens en meisjes worrden gescheiden, uiteraard he ;p

De volgede dag gingen we naar Page crodile pond. Daar konden we ook krokodillen aanraken en ik heb op zijn staart gezeten, stoer e. En dan hebben we en kip gekocht en dan werd die aan de krokodil gegegeven. Echt zielig \want da kipje leefde en da piepte zo neig. Ma twas een snelle dood want na enkel seconden zagen we het kipje niet meer. We zijn ook een pottenbakkerijk geweest, echt mooi. En daarna zijn we naar de Bolga markets geweest. echt superleuk. Allemaal kleine kraampjes waar je leuke souvenirs kan kopen. Opnieuw kwamen we met een volle rugzak terug.
Om 17u vertok onze bus naar Accra. We hebben 13u in de bus gezeten en daar dus ook geslapen.

Zaterdag zijn we dan naar Volta region geweest. Daar bezochten we de Wli waterval, de grootste waterval van West Afrika, dat was echt indrukwekkend. Daar konden we ook souvenirs kopen. ik kocht 2 tassen en oorbellen. Veel dingen zijn hier echt belachelijk goedkoop. Daarna gigen we naar Tafi Atome Monkey villgae. Daar konden we ook bananen geven aan de apen. Daarna gingen we langs bij de ghanese grootmoeder van Elise, die woont daar dicht bij. Daarna gingenm we naar Adomi bridge, maar twas donker dus het zicht was ook niet vet.
Rond 23u kwamen we dan aan in Koforidua.

De volgede ochtend ben ik dan samen met Elise en Veerle naar het station geweest om hen uit te zwaaien. We zijn alle drie beginnen wenen. Ik heb me echt zeer goed geamuseerd met hen en ik begon me echt te hechten aan hun gezelschap en daardoor was het afscheid moeilijk.

Ik heb daarna mijn was van de reis gedaan. In de namiddag ben ik dan naar mijn zus Diana geweest en daar ben ik de hele dag gebleven.

De tijd vliegt echt, binnen 2 wken zit mijn avontuur er al op. Ik vind het hier echt leuk en ik beleef onvergetelijke monenten maar ik zal toch blij zijn als ik mijn voetjes terug op Belgische grond kan zetten, dat ik iedere kan terug kan zien en eindelijk lekker eten kan eten.

Volgede week ga ik terug naar Accra voor mijn eindorientatie met AFS, dan zie ik ook de andere belgen terug. Vervolgens nemen we samen het vliegtuig op 3 september!

Ik weet niet of dit mijn laatste blogbericht is mar het is mogelijk. Ik probeer nog een verslag te brengen van deze week,

De ze week ga ik op souvernirtocht en ga ik waarschijnelijk afspreken met de leerkrachten van mijn school. Ik zal ook een extra valies moeten kopen om mee te nemen naar huis.... hihi

Mijn tijd zit er op...


Veel liefs en tot binnekort!!!!!!!!

Groetjes uit koforidua,
Sabet xxx

9 opmerkingen:

  1. Waow ... een extra valies om al je souvenierkes in te krijgen. Dat ziet er heeeel goed uit.. kortom, veelbelovend. Blij dat je zoveel indrukken (voor het leven) hebt kunnen ervaren.
    Ook wij kijken uit naar de vroege ochtend van 5 september om je eens goed te knuffelen en veel te luisteren en te vragen. Wij oefenen onze armspieren om al die cadeaukes te kunnen dragen (hihihi). sabetje, geniet nog van alles wat op je af komt en ook van de Ghanese zon want in België is zon maar zwakjes aanwezig, zulle;
    knuffels en XXXXXXX tot hoors... tot ziens

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sabeeeet!

    Amaaaai, in de jungle slapen, wormen eten, apen zien en op krokodillen zitten!
    Zoooooo cooooool:) Ja 't is echt zo, dat je zoveel indrukken voor het leven hebt kunnen ervaren, das echt iets dat je voor altijd als een van je mooiste herinneringen bij je gaat dragen! Oh zotte kleine! :)

    Maar ik ga wel blij zijn als je terug bent, amaai we gaan dagen te kort hebben om is goed te kletsen, naar elkaars verhalen te luisteren en naar foto's te kijken!

    Ondertussen is da ziek wijveken hier al wa beter en heb ik samen met papa mijn kamer geverfd. 't is iets helemaal anders, maar wel heel mooi. Nu nog gewoon wat kleine dingetjes afwerken en nieuwe gordijnen ophangen en klaar is kees.

    Vanavond is het Nina haar feestje, ik heb een heel leuk cadeautje, ik hoop dat ze er blij mee gaat zijn. Ik ben ook samen met mama mij eergisteren gaan inschrijven op de artevelde hogeschool. Nu ben ik officieel een grote meid:)

    Enfin, tot heel gauw, ik kijk er echt naar uit om je terug te zien!!

    Liefs, Hannah xx

    BeantwoordenVerwijderen
  3. diente, uutyjhgftderghuytghuydghyrhfdjoj&
    &é"'(§è!ç789poiuyiuo!ifhtfuuikoè!jki§yuikloytgtyujhjjkoegtghrhgfhhtuighjyunrfffff

    hallo sabet

    heb je al veel gedaan ? het kampvuur was heel toorg je moet beginnen met g! dag groeten loran


    Dag Sabet,

    ik wens je prettige vooruitzichten voor de komende 2 weken en dan komen we luisteren naar jouw verhalen terwijl jij in je mooie Ghana togo zit te blinken!!!
    Katrien en co

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Sabet, mocht ik u zijn zou gedurende een week iedereen bij u thuis inviteren zodat het mogelijk is om al uw fantastische verhalen te kunnen vertellen. Maak er daar in ieder geval nog een aangename en niet te vergeten tijd van.

    groetjes van een overbezorgde nonkel

    BeantwoordenVerwijderen
  5. HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJJJJJJJJJ SABET!

    amai da klinkt allemaal echt supercool wa gij daar allemaal doet! kheb nog niet zo vaak je blog kunnen lezen (zo lange teksten :p) maar die keren da ik het heb geleze was elke keer WOOOOOOOOOWWWWW!!!!
    Ik kijk er echt naar uit om u weer te zien,
    we zullen dan ne keer same naar de frituur gaan é! ;)

    ahja, ik was vanavond ook eventjes op Nina haar feestje,
    en ik had net als de andere Hannah ook een heel leuk cadeautje
    En morge ga ik mij eindelijk gaan inschrijven op artevelde! wooohhhooooowwww!!!
    (haha, voor u is da wss echt nie interessant met al u aapkes en wormen en beesten in de jungle :p)

    aléé,
    veel liefs, Hanna (Troch) :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. WOOOOOOOOOOOOOOOOOOW!!!!!!

    hahaha, hoe zalig ist allemaal nie daar :)
    ik kan me zo je reacties voorstellen als je daar weer iets compleet te gek voorhebt/meemaakt.
    ma echt, tziet er meer dan de moeite uit! ne mens zou direct willen vertrekken ;)
    ja, kben best wel jaloers ja! :D

    Amuseer je nog de komende week!

    groetjes
    Thijs

    BeantwoordenVerwijderen
  7. halo sabet

    Wat wij hier meemaken (doordeweeks) is heel wat saaier dan uw dagindeling dus zal ik mijn avontuur maar niet vertellen en genieten van uw verhalen. Geniet er maar goed van want dit is wel een unieke ervaring.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dag sabet!!

    Ik weet dat ik laat ben met mijn post maar nu heb ik pas echt tijd.
    Wat is me dat daar allemaal, zo een leuke ervaring enal!!
    Ik lees met veel blijheid en ook met een tikkeltje jaloezie de mega stoere verhalen van u. Ik wens u nog veel plezier voor de laatste dagen en hoop u nog eens tegen te komen voor wat meer infoow!!

    Xx
    David in het voor u verre België

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hai Sabet,
    jammergenoeg gaat de tijd zo snel, maar weet dat dit avontuur niemand jou ooit kan afnemen. En ook herinneringen zijn heerlijk.... Ik wens jou nog een leuke tijd en een behouden thuiskomst
    groetjes,
    Marleen

    BeantwoordenVerwijderen